Gemeente Almere heeft vorig jaar afscheid genomen van de blauwe zone in de stad. Ida Keemink van de gemeente licht toe. “Ja, we hebben nu alle gebieden rondom het stadscentrum in Almere gefiscaliseerd en daar geen blauwe zones meer. Er waren een aantal redenen waarom we deze verandering gestart zijn. In de praktijk zagen we dat er een ongelijkheid ontstond in de parkeerdruk tussen blauwe zones en de niet gereguleerde gebieden. In de gebieden met een blauwe zone stonden minder auto’s geparkeerd en waren veel lege plekken. En dat wilden we graag aanpassen om parkeerders meer ruimte te geven. Maar ook het succes van de scanauto is een belangrijke reden. Door het fiscaliseren van de blauwe zones komen de parkeerrechten nu ook in het NPR en worden ze zichtbaar voor de scanauto. Een bijkomend voordeel is dat we nu ook veel meer parkeerdata hebben om de werkelijke parkeerdruk te meten.”

SHPV herkent de trend dat steden stoppen met de blauwe zone. Naast de voordelen die Ida Keemink uit Almere benoemt is er ook een financieel voordeel. De parkeerboetes worden fiscale naheffingen waardoor deze geïnd kunnen worden door de gemeente zelf.

Door de ontwikkelaars van RDW wordt hard gewerkt aan een nieuw regime in het NPR: het progressief tarief. Hiermee wordt het voor gemeenten nog eenvoudiger om over te stappen. Met dit regime wordt het namelijk ook mogelijk om, net als met de blauwe kaart, een uur gratis te parkeren. Na dit gratis uur kan de gemeente besluiten om het tarief toe te laten nemen. Extra handig is het kunnen gebruiken van uw parkeer-app. Bent u ook eindelijk af van die blauwe schijf in uw auto…