Sjoerd Perfors, Co-Founder Flitsmeister

‘Met Flitsmeister willen we automobilisten veiliger, efficiënter en makkelijker van A naar B brengen. We waarschuwen bijvoorbeeld voor flitspalen en andere wegobstakels en bieden navigatie aan. Op dit moment hebben we bijna 2,3 miljoen maandelijkse appgebruikers. Een groot deel van die mensen wilde ook graag parkeren met onze app. Voor ons was het dus een logische stap om dat ook aan te bieden, dat doen we nu twee jaar.

Open markt

We zijn in België samen met zusterbedrijf 4411 begonnen om parkeren aan te bieden, dus we wisten er al veel van af. Als je een app zoals die van ons hebt, moet je in de meeste landen met iedere stad aparte afspraken maken over parkeren. In Nederland heb je met één contract bij het SHPV data van bijna alle straatparkeerlocaties in het land. Zelfs als relatief nieuwe partij kun je daarop best wel makkelijk aansluiting vinden. Daardoor is het in Nederland een heel open markt met meerdere parkeeraanbieders en serviceproviders. Dat is ook in het voordeel van gebruikers, want zij hebben iets te kiezen. We hebben dat in Nederland heel goed voor elkaar, dat is misschien wel uniek in Europa.

Robuuste dataset

Op dit moment zitten alle straatparkeerzones die het SHPV aanbiedt in onze app. De dataset waarmee wij konden werken was al robuust en up-to-date, dat was heel fijn. Wanneer een gebruiker een zone binnenrijdt waar betaald geparkeerd kan worden, verschijnen er in de app knoppen om een parkeersessie te starten. De gebruiker selecteert de zone en het kenteken dat hij wil gebruiken en start de parkeersessie. Het mooie is dat als de gebruiker wegrijdt, hij automatisch een melding krijgt om de sessie te stoppen. Enerzijds zorgt de parkeerdata voor ons zo voor een nieuw verdienmodel. Anderzijds kunnen we gebruikers extra gemak bieden.

Groeipotentieel

Gebruikers zijn er heel positief over dat ze in één app kunnen rijden én parkeren. Volgens mij hebben we als Flitsmeister ook een enorm potentieel om nog verder te groeien in de parkeermarkt. In de toekomst gaan we ook parkeerplaatsen achter slagbomen aanbieden, zoals parkeergarages. Daarbij spelen andere partijen een rol, onder andere commerciële organisaties, dus dat betekent dat we extra afspraken moeten maken. We zagen onlangs dat er ook data beschikbaar is over carpoolplekken en ziekenhuisparkeerplaatsen, dat is voor onze gebruikers ook interessant.

Het wordt bovendien steeds belangrijker om gebruikers op verschillende manieren de stad in te helpen. Steden weren steeds vaker auto’s. Ga je bijvoorbeeld als toerist naar Amsterdam, dan zal het lastiger worden om met de auto in het centrum te komen. Daar willen we graag bij helpen. Op Flitsmeister start de reis in de auto, maar daar hoeft hij niet te eindigen. Gebruikers kunnen ook naar een OV-locatie geleid worden, bijvoorbeeld.

Innovatie

Volgens mij loopt Nederland ver voor met het aanbieden van open data. We ontwikkelen hier in Nederland nu dingen die later in de rest van Europa ook gaan gebeuren. Dat begint met een actieve rol van de overheid. Die open data draagt echt veel bij aan innovatie en zorgt ervoor dat bedrijven zoals wij onze gebruikers beter kunnen helpen.’