Alphen aan den Rijn loopt voorop met Parkeren Plus

18 februari 2025

Parkeren Plus maakt het voor gehandicaptenparkeerkaarthouders eenvoudiger om hun kenteken digitaal aan te melden en in meerdere gemeenten te parkeren. Alphen aan den Rijn is de eerste gemeente in ons land die Parkeren Plus invoerde. Ronald de Jong, parkeermanager, vertelt over de voordelen, de uitdagingen en de implementatie.  

Waarom heeft de gemeente Alphen aan den Rijn ervoor gekozen om aan te sluiten bij Parkeren Plus?

Ronald: “Wij maakten al gebruik van de GPA-app van het Centraal Inkoop Bureau. Helaas bleef het aantal gemeenten dat die app gebruikte beperkt. Meerdere gemeenten hadden de behoefte aan een app die landelijk werkt en hadden zelf ook nagedacht over een app. De initiatieven zijn bij elkaar gebracht bij SHPV en hieruit is Parkeren Plus gekomen. Voor ons college en de gemeenteraad is het belangrijk dat we Parkeren Plus hebben en dat die app door veel gemeenten gebruikt gaat worden. Hiermee wordt het voor de GPK-houder veel makkelijker om overal te kunnen parkeren. Voor ons staan de gebruikers centraal: zij kunnen eenvoudig zien welke regels voor hen van toepassing zijn, hun kenteken makkelijk aanmelden en hoeven dat niet voor iedere gemeente apart te regelen. Voor ons is Parkeren Plus waardevol ook omdat het handhaven van betaald parkeren met de scanauto veel efficiënter kan.”

Ronald de Jong

Wat zijn de belangrijkste voordelen van de Parkeren Plus-app voor inwoners en bezoekers van Alphen aan den Rijn met een gehandicaptenparkeerkaart?

“In Alphen aan den Rijn mogen GPK-houders gratis parkeren, mits het kenteken is aangemeld. Dit kunnen zij eenvoudig regelen via Parkeren Plus. Straks kunnen zij met deze app ook in andere deelnemende gemeenten parkeren. Veel kaarthouders waren al gewend aan de GPA-app en kijken er echt naar uit om met Parkeren Plus in meerdere gemeenten te kunnen parkeren. Een groot voordeel is dat de app precies aangeeft, per gemeente, welke regels er gelden voor parkeren met een GPK. Ook al doen andere gemeenten nog niet mee, die informatie staat al wel in de app en daar maken GPK-houders dankbaar gebruik van. Bezoekers van buiten de gemeente Alphen aan den Rijn kunnen Parkeren Plus nog niet gebruiken, omdat er nog geen andere aangesloten gemeenten zijn. Zij moeten op een algemene gehandicaptenparkeerplaats gaan staan om gratis te kunnen parkeren of de gratis GPK-vergunning aanvragen bij de ParkeerService. Ik heb al veel mensen gesproken die heel graag Parkeren Plus willen, omdat ze ook in andere gemeenten willen parkeren,” vertelt Ronald.

Welke stappen hebben jullie ondernomen om de invoering van Parkeren Plus soepel te laten verlopen en de doelgroep te informeren?

Ronald: “We zijn goed ondersteund door SHPV. Zij hebben bijvoorbeeld de bibliotheek en het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) geactiveerd en het Centraal Loket Parkeren Plus, waar mensen terechtkunnen voor vragen. Onze focus lag op het zo eenvoudig mogelijk uitleggen aan kaarthouders wat Parkeren Plus betekent. Ondanks dat veel kaarthouders al een app gewend waren, bleek dit lastig. We hebben een heldere brief opgesteld die alle kaarthouders hebben ontvangen. Via social media richtten we ons vooral op de naasten van de kaarthouders: help hen om Parkeren Plus te gebruiken. Ondanks deze inspanningen blijft het voor veel mensen toch moeilijk. Het IDO, Centraal Loket Parkeren Plus, SHPV en de gemeente hebben veel mensen geholpen.”

Zijn er specifieke uitdagingen of obstakels geweest bij de implementatie van Parkeren Plus?

“Omdat Alphen aan den Rijn de eerste gemeente is die Parkeren Plus gebruikt, liepen we tegen wat bugs aan. Zo werd bij een bestuurderskaart de adrescontrole op straatnaam en huisnummer gedaan, wat te vaak fout ging. Dit leverde veel telefoontjes op. Na onderzoek door de RDW bleek dat de adressen in het kentekenregister niet overeenkwamen met de BAG-adressen, waardoor verschillen ontstonden. Dit is inmiddels gewijzigd naar een controle op postcode en huisnummer, en dat werkt goed.
De grootste uitdaging blijft het duidelijk uitleggen aan de kaarthouders. De brief hierover is vooraf gelezen door SHPV, RDW, onze communicatieadviseur en zelfs een dochter van een kaarthouder, die spontaan aanbood mee te lezen. Dat leverde waardevolle verbeteringen op. Ook heb ik steeds benadrukt dat lang niet iedereen digitaal vaardig is. Daarom ben ik blij dat het Centraal Loket Parkeren Plus er is gekomen. Veel kaarthouders bellen liever dan dat ze een app gebruiken en sommigen kunnen helemaal geen app gebruiken. Het woord ‘app’ in de communicatie zorgt soms voor stress bij gebruikers, maar als je uitlegt dat Parkeren Plus meer is dan alleen een app, voelen ze zich opgelucht en geholpen,” legt Ronald uit.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Ronald: “Wij blijven graag samenwerken met SHPV en andere gemeenten om Parkeren Plus verder te ontwikkelen. We juichen verbeteringen, zoals het invoeren van meerdere kentekens bij een bestuurderskaart, toe. Ook zou het mooi zijn als er in de toekomst via de app betaald kan worden in gemeenten waar GPK-houders niet gratis mogen parkeren.
Ik heb al met meerdere gemeenten gesproken die Parkeren Plus gaan gebruiken, ook gemeenten die niet bij de eerste 30 initiatiefnemers zaten. Die zijn allemaal enthousiast. Het is wel lastig om gemeenten zonder betaald parkeren te overtuigen om mee te doen, zoals de omliggende gemeenten rond Alphen aan den Rijn. Daar blijf ik mij voor inzetten.”