
‘s-Hertogenbosch: samen op weg naar schonere stadslogistiek
6 juni 2025Met de invoering van een zero-emissiezone (ZE-zone) zet de gemeente ‘s-Hertogenbosch in op een leefbare, bereikbare en aantrekkelijke binnenstad. Samen met ondernemers, logistieke partners en inwoners werkt de stad aan slimme en schone oplossingen. Projectmanager Dimitri Pouwels vertelt hoe de gemeente dit aanpakt.
Stappen richting een leefbare en bereikbare binnenstad
De invoering van de ZE-zones sluit goed aan bij de ambities van de gemeente om in 2045 volledig CO₂-neutraal te zijn. “De druk op de binnenstad neemt toe door woningbouw, economische groei en toenemende bezoekersstromen. Om dit in goede banen te leiden, is duurzame mobiliteit essentieel. De zero-emissiezones dragen daaraan bij door schone en slimme logistiek te stimuleren, bijvoorbeeld via bundeling van goederen en het gebruik van logistieke hubs aan de stadsrand” benadrukt Dimitri Pouwels.
Duurzame mobiliteit als speerpunt
De ZE-zone is geen op zichzelf staand project, maar maakt deel uit van het bredere actieplan Duurzame Mobiliteit dat sinds 2020 in uitvoering is. Daarin ligt de focus op slim en schoon vervoer, met aandacht voor onder meer elektrisch rijden, deelmobiliteit, laadinfrastructuur en fietsstimulering. Dimitri:” De Bossche ambities sluiten aan op het landelijke doel: in 2025 emissievrije stadslogistiek realiseren in de grootste steden. In het coalitieakkoord 2022-2026 staat duurzaamheid nadrukkelijk centraal. Zero-emissiezones zorgen ervoor dat ondernemers en vervoerders overstappen op schone voertuigen en stimuleren tegelijkertijd innovatieve logistieke oplossingen. Dat vraagt om samenwerking en maatwerk.”

Leefbaarheid en bereikbaarheid
Een ZE-zone draagt zichtbaar bij aan de leefbaarheid van de stad: minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstofoxiden, minder geluidsoverlast en een aantrekkelijkere openbare ruimte. Tegelijkertijd blijft de stad goed bereikbaar, mede dankzij slimme logistieke oplossingen. Een goed voorbeeld is de Bossche Bouwhub, waar bouwbedrijven al hun leveringen voor een project kunnen laten bezorgen om deze vervolgens gebundeld en uitstootvrij in de stad te laten bezorgen.”
Pouwels erkent dat landelijke discussie rond ZE-zones in 2024 voor onduidelijkheid zorgde: “Alle negatieve landelijke aandacht eind vorig jaar heeft niet geholpen. Gelukkig zijn we er samen met andere gemeenten, de Tweede Kamer en de partners van de Uitvoeringsagenda Zero Emissie Stadslogistiek uitgekomen door goed naar elkaar te luisteren en samen tot een oplossing te komen.”
Uitdagingen en leerpunten
Hoewel de invoering lokaal relatief soepel verliep, waren er ook uitdagingen. Dimitri:” Het creëren van draagvlak en het goed informeren van ondernemers en inwoners vroegen veel aandacht. We hebben sterk ingezet op communicatie, via bijeenkomsten, een webinar, nieuwsbrieven, sociale media campagnes en één-op-één ondersteuning door een logistiek makelaar.” Volgens Dimitri is de invoering van een ZE-zone niet alleen een technische of logistieke opgave, maar vooral een gezamenlijke: “Het succes hangt af van samenwerking, innovatie en flexibiliteit. Begin op tijd met het betrekken van alle betrokken partijen, deel kennis en ondersteun waar mogelijk. Alleen zo kunnen we een gezonde en toekomstbestendige stad realiseren.”