Eén loket, één werkwijze: de volgende stap in zero-emissiebeleid
8 december 2025Het Centraal Loket Zero Emissie is sinds kort online beschikbaar. SHPV werkt samen met de gemeenten en de RDW aan de doorontwikkeling ervan.
Er komen nieuwe categorieën, zoals ontheffingen voor dierenambulances en aanvragen die voortkomen uit toenemende netcongestie. Ook gaat de bedrijfseconomische ontheffing straks in heel Nederland gelden. Dat zorgt voor meer duidelijkheid en een gelijke werkwijze overal.
In deze overgang speelt Gerard Schoemaker een sleutelrol. Hij zorgt voor een soepele afstemming tussen gemeenten en de RDW, waardoor beleid, techniek en uitvoering naadloos op elkaar aansluiten en nieuwe regelingen tijdig en zorgvuldig kunnen worden ingevoerd. Samen met hem gingen we dieper in op de aanpassingen die gaan plaatsvinden;
Doorontwikkeling van het Centraal Loket
Gerard:’ de beleidswijzigingen vragen om updates in het Centraal Loket. De RDW past de software aan en het behandelteam gaat volgens nieuwe procedures werken. Met de succesvolle migratie van het Tijdelijk Loket van de G4 is een solide basis gelegd voor de landelijke doorontwikkeling. Namens alle aangesloten gemeenten coördineert SHPV de voorbereidingen richting 2026. Deze uitbreiding ondersteunt gebruikers bij de overgang naar zero-emissiezones en sluit beter aan bij de praktijk van gemeenten en bedrijven.’

Veilig en zorgvuldig databeheer
‘De eisen rond informatiebeveiliging zijn stevig. Alle data moet voldoen aan BIO- en ISO-normen. Daarom zijn verwerkersovereenkomsten afgesloten tussen gemeenten, SHPV, RDW en EDR. Hiermee wordt geborgd dat gegevens veilig en conform regelgeving worden verwerkt. De grootste uitdaging ligt in het gelijktrekken van afspraken. Gemeenten hanteren bijvoorbeeld verschillende emissieklassegrenzen. Door te harmoniseren ontstaat een eenduidige landelijke werkwijze — een noodzakelijke stap om het proces voor iedereen helder en efficiënt te maken,’ vertelt Gerard.
Voordelen voor gemeenten en gebruikers
Gerard vervolgt: ’het vernieuwde stelsel biedt een uniform, professioneel en betrouwbaar proces. Aanvragen worden centraal verwerkt, gemeenten raken minder belast en gebruikers ervaren meer duidelijkheid. Door gezamenlijk op te trekken, ontstaat een systeem dat toekomstbestendig is én beter aansluit bij de dagelijkse praktijk.’
Voor 2026 heeft Gerard een helder doel: een loket dat zo goed werkt dat niemand er nog bij stilstaat. Een dienst die soepel draait, betrouwbaar is en doet wat hij moet doen — zonder gedoe.
Samenwerking als drijvende kracht
‘Het project is tot stand gekomen door intensieve samenwerking tussen het Ministerie van I&W, SPES, RDW, SHPV, de aangesloten gemeenten en de G4. Die gezamenlijke inzet heeft de doorontwikkeling van het Centraal Loket mogelijk gemaakt. Een prestatie waar iedereen trots op mag zijn,’ besluit Gerard.