Eén centraal loket voor ZE: een mijlpaal in samenwerking

17 september 2025

Met de overdracht van het centraal loket voor zero-emissiezones aan de RDW, eindigt voor Emma van Bree een bijzondere periode. Als coördinator Zero Emissie Stadslogistiek bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) stond ze aan de basis van een complex, maar inspirerend traject. We vroegen Emma naar haar ervaringen – en wat we daarvan kunnen leren.

Turbulente, maar boeiende start
“Toen ik instapte, was de structuur er al, maar het was zeker nog geen gespreid bedje,” vertelt Emma. “Hoe dichter we bij de invoering kwamen, hoe spannender het werd. Gaat het lukken? Zijn we er op tijd klaar voor? Dat zorgde voor veel dynamiek – en soms ook voor snelle beslissingen. Maar juist dat maakte het werk zo interessant.”

Emma van Bree

Emma van Bree

Samenwerking als sleutel
Emma vervulde als coördinator een verbindende rol tussen IenW, gemeenten, RDW en SHPV. “SHPV speelde een cruciale rol als liaison tussen de gemeenten. Die eenheid was hard nodig, want in het begin hadden partijen niet altijd exact hetzelfde beeld van de invulling van het loket. Dankzij SHPV kwam er meer structuur en richting. Eén contactpunt, één centraal loket – daar is door iedereen met overtuiging naartoe gewerkt, vertelt ze.”

De uitdaging van afstemming
Een van de grootste uitdagingen? “Zonder twijfel het op één lijn krijgen van alle betrokken partijen. In het begin was de samenwerking nog niet gestructureerd. Iedereen had z’n eigen tempo en verwachtingen. Het kostte moeite om dat weer bij elkaar te brengen. Maar dat is gelukt – en daar mogen we met z’n allen trots op zijn.”

Het loket als levend systeem
Sinds de lancering draait het ZE-loket inmiddels ruim een jaar. Volgens Emma is het belangrijkste inzicht dat zo’n loket nooit ‘af’ is. “Er blijven wensen en verbeterpunten komen. Dat is prima, zolang je in gesprek blijft: wat is er echt nodig, wie gaat het doen, en hoe betalen we het? Die open dialoog verloopt goed.”
De RDW heeft inmiddels het beheer van het ZE-loket volledig overgenomen. “Voor de ondernemers verandert er nauwelijks iets – hooguit ziet een knopje er net anders uit. Maar achter de schermen is dit een grote stap: het loket komt nu écht in stabiel beheer. Dat was vanaf het begin het doel.”

Kennis borgen én blijven bouwen
In de overgang naar RDW was er veel aandacht voor kennisborging. “Medewerkers draaien bij elkaar mee, zodat de opgebouwde expertise behouden blijft. SHPV ondersteunt daar ook actief bij. Zo zorgen we voor continuïteit in samenwerking én dienstverlening.”
Volgens Emma is één van de sterke punten in dit project de overlegstructuur geweest. “We hebben afspraken gemaakt over wie wat beslist, en wie waarvoor verantwoordelijk is. Daardoor kunnen we snel schakelen en voorkom je onduidelijkheid. SHPV is daarin een essentiële partner gebleken.”

Blik op de toekomst
Tot slot: wat zijn volgens Emma de grootste uitdagingen voor de komende jaren? “Er is nog genoeg te doen. Het loket moet verder door ontwikkelen, we werken aan een nieuw verkeersbord en de zones moeten echt gaan ‘landen’ in de praktijk. Het is een continu proces – maar het fundament staat stevig.”