"De kracht van de coöperatie SHPV zit in samen innoveren"

3 december 2025

Als voorzitter van SHPV en wethouder parkeren in Breda beweegt Jeroen Bruijns zich daar waar lokale praktijk en landelijke samenwerking samenkomen en elkaar versterken. Vanuit die dubbelrol ziet hij dagelijks hoe parkeren een sleutelrol speelt in de grote ruimtelijke en mobiliteitsopgaven van Nederland: groeiende steden, toenemende druk op de openbare ruimte en de noodzaak om slimme oplossingen voor bereikbaarheid én leefbaarheid te realiseren.

De kracht van een coöperatie
Voor Jeroen voelt het voorzitterschap als een kans om lokaal en landelijk met elkaar te verbinden. “Het is mooi om vanuit Breda bij te dragen aan een landelijke samenwerking die echt verschil maakt. Parkeren lijkt soms puur praktisch, maar het raakt direct aan thema’s als leefbaarheid, duurzaamheid en innovatie. Dat de SHPV een coöperatie is, maakt het voor mij bijzonder, want ik geloof echt in de kracht van samen. Die coöperatieve basis is al decennialang de sleutel tot het realiseren van goede parkeeroplossingen: door ervaringen te delen, investeringen te bundelen en gezamenlijk standaarden te ontwikkelen.”

Jeroen Bruijns

Jeroen Bruijns

Breda als voorbeeld van innovatie
In zijn eigen stad ziet Jeroen hoe innovatie concreet vorm krijgt. ”Breda heeft recent zowel de parkeeroplossingen in garages als op straat opnieuw aanbesteed, met de duidelijke uitnodiging aan de markt om vernieuwend te denken. Dat resulteerde onder meer in ticketloos parkeren via kentekenherkenning en zonne-energie gedreven automaten. Dat maakt een gastvrij parkeerbeleid mogelijk met speciale parkeerproducten voor vrijwilligers, docenten en straks ook de digitale parkeerkaart Parkeren Plus. Alles draait om een soepele, gastvrije klantreis. De sterke, gedeelde digitale basis van de SHPV speelt daarbij een belangrijke rol. Ik vind digitalisering die zorgt voor een betere dienstverlening erg inspirerend. Het geeft de gebruiker meer gemak en transparantie. Tegelijk zie ik de spanning toenemen rond de verdeling van de schaarse ruimte tussen auto, fiets, groen en verblijf. Dat leidt tot belangrijke gesprekken over de toekomst van onze steden. Die gesprekken maken ons werk urgenter dan ooit,” vertelt Jeroen.

Kansen voor SHPV
Volgens Jeroen liggen de grootste kansen daar waar gemeenten elkaar versterken. “De kracht van SHPV is het collectief. Samen kunnen we de markt uitdagen om te innoveren en standaarden neer te zetten die gemeenten ontzorgen. Parkeren was lang traditioneel, maar via onze coöperatie kunnen we versnellen op thema’s als data, deelmobiliteit en duurzame infrastructuur. Die versnelling is hard nodig. Door woningbouw, functiemenging en groeiend autobezit neemt de druk op de ruimte toe, terwijl fietsgebruik toeneemt en de ontwikkeling van laadinfrastructuur wordt afgeremd door net schaarste. Meer vraag, minder ruimte – en de noodzaak om slim te sturen. Slimme innovatie komt tot stand wanneer gemeenten en marktpartijen elkaar blijven voeden met praktijkervaringen en elkaar durven uit te dagen. Innovatie, duurzaamheid en gebruiksgemak verdienen net zoveel gewicht als prijs in aanbestedingen,” vindt Jeroen.

Vooruitkijken
Het afgelopen jaar zette SHPV zichtbare stappen vooruit. Volgens Jeroen is de landelijke uitrol van flexibele parkeermachtigingen voor deelauto’s een mijlpaal die laat zien dat het écht makkelijker wordt gemaakt voor zowel aanbieders als gemeenten. “En juist daardoor stimuleren we duurzame mobiliteit. Dat is precies waar we het voor doen.”

Hij benadrukt dat kennisdeling daarbij onmisbaar blijft. “Onze themabijeenkomsten, het platform, de pilots… je ziet dat ideeën daardoor razendsnel landen bij andere gemeenten. Die energie wil je vasthouden.”

De recente komst van Dewi Dessauvagie en Dennis Bruin als nieuwe commissarissen ziet hij als een logische volgende stap. “Dewi brengt die Rotterdamse drive mee: innovatie, tempo, schaal. En Dennis kent Leiden door en door en bewaakt de menselijke maat. Hun blik verrijkt ons strategisch en in de praktijk.”

Gevraagd naar zijn wens voor de toekomst van parkeren in Nederland, hoeft Jeroen niet lang na te denken. “Ik wil dat parkeren geen op zichzelf staand systeem meer is, maar een vanzelfsprekend onderdeel van een duurzame mobiliteitsketen. Slim, toegankelijk, en in dienst van de leefomgeving.”

En over vijf jaar? “Dan hoop ik te kunnen zeggen dat SHPV is uitgegroeid tot hét landelijke kennis- en innovatieplatform voor parkeren. Een plek die gemeenten ontzorgt, de markt blijft uitdagen en écht bijdraagt aan leefbare, bereikbare steden.”